Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen - Op de camping

Waar moet ik me bij aankomst op de camping melden?

Bij aankomst op de camping meldt u zich bij de receptie. U kunt hier inchecken, maar u bent er ook van harte welkom met al uw vragen tijdens uw verblijf.

Op veel campings werken wij met Vacansoleil camping hosts. Onze eigen mensen op de camping. Zij verwelkomen en helpen u graag. Onze hosts dragen blauwe Vacansoleil-shirts en ze staan voor u klaar in de speciale Vacansoleil-receptietent. U kunt hier inchecken én u bent van harte welkom met al uw vragen. De hosts kennen de omgeving op hun duimpje. Loop gerust binnen voor een babbel en leuke tips.

Met welke bijkomende kosten moet ik ter plaatse rekening houden?

Bij aankomst vraagt de lokale host een waarborgsom voor de accommodatie, die bij vertrek wordt teruggegeven als u de accommodatie in goede staat achterlaat. Eventuele andere verplichte kosten, zoals een verplichte eindschoonmaak, airconditioning of huur van bedlinnen staan vermeld bij de bijzonderheden van de camping. En ook onder het kopje “Ter plaatse betalen” op uw reserveringsoverzicht op internet en op uw factuur. Indien u een telefonische reservering maakt wordt u de lokale onvermijdbare kosten doorgegeven.

Soms heffen lokale overheden een verblijfsbelasting, ook wel toeristenbelasting genoemd. Deze belasting varieert van circa € 1,00 tot € 2,00 per persoon per dag, ter plaatse te betalen. Dat geldt ook voor een eventuele milieu/ecotax, de in Kroatië gebruikelijke registratiekosten en de Deense kampeerkaart. Bij veel campings dient u een borg te betalen voor een polsbandje of de slagboomsleutel. Aan het gebruik van bepaalde voorzieningen kunnen kosten verbonden zijn. (bv wifi, minigolf, waterfietsen etc).

Moet ik een waarborgsom op de camping betalen?

Op de meeste campings betaalt u een waarborgsom voor het gebruik van de accommodatie en de inventaris. Het bedrag verschilt per camping.

De hoogte van de waarborgsom en de wijze van betaling vindt u op de website. Dit staat per camping vermeld bij de accommodatieomschrijvingen. Deze informatie staat ook in uw reisdocumenten.

Wanneer de accommodatie bij vertrek niet in dezelfde staat wordt achtergelaten als waarin deze is betrokken, kan (een deel van) de waarborg worden ingehouden.

Zijn de faciliteiten op de camping het gehele seizoen geopend?

De meeste belangrijke voorzieningen van de camping zijn ook in het voor- en naseizoen geopend. U vindt de gegarandeerde openingsdata van het restaurant en zwembad op de camping info pagina op de website (onder het kopje 'voorzieningen'). Indien er op een camping meerdere zwembaden zijn, slaan de openingsdata op minimaal één zwembad. Het kan voorkomen dat bepaalde faciliteiten (bijvoorbeeld het zwembad) tussen de middag gesloten zijn in verband met siësta. Soms zijn er ook verschillende openingstijden in het hoog- en laagseizoen voor de receptie en de faciliteiten op de camping.

Als bij de camping info vermeld staat dat nieuwe faciliteiten gepland staan voor een bepaalde datum, is het dan ook klaar?

Het is een streven van de desbetreffende camping, maar wij kunnen niets garanderen. Via de website houden we u op de hoogte van de vorderingen van de betreffende werkzaamheden. Zodra er meer informatie bekend is, wordt er een update op de website geplaatst.

Zijn er bepaalde zwembad restricties?

Op elke camping gelden regels. Voornamelijk in en rond het zwembad worden er door campings eisen gesteld. Op een aantal campings is het dragen van een badmuts verplicht. Het komt ook voor dat zwemshorts niet zijn toegestaan. Informatie hierover kunt u vinden op de campingpagina op onze website of u kunt navraag doen bij een van onze medewerkers. Het kan ook voorkomen dat het zwembad over de middag gesloten is wegens de siësta. Denk ook aan het onnodig bezet houden van ligbedden aan het zwembad. Of dat het zwembad tijdelijk sluit, uit voorzorg als er slecht weer op komst is. Uiteraard uit veiligheid voor de gasten. Wij vragen uw begrip hiervoor.

Waar kan ik terecht met vragen / opmerkingen ter plaatse?

Indien u tijdens uw vakantie vragen of opmerkingen heeft over de accommodatie of over de camping dan kunt u daarmee allereerst terecht bij de receptie of, indien aanwezig, de beheerder van Vacansoleil. Indien u ter plaatse niet tijdig of niet naar tevredenheid wordt geholpen dient u volgens, direct telefonisch contact op te nemen met ons kantoor. Zie hiervoor ook de informatie in uw reisdocumenten.

De klachtenprocedure kunt u hier bekijken.

Mag de auto naast de accommodatie worden geparkeerd?

Uw auto kan op de meeste campings naast de accommodatie worden geparkeerd. Wanneer dit niet mogelijk is of als hiervoor geen plaats is, staat er bij het overzicht van de voorzieningen bij de camping vermeld dat u gebruik dient te maken van de verplichte centrale parkeergelegenheid. Indien u meer dan 1 auto meeneemt naar de camping is het mogelijk dat de camping extra kosten in rekening brengt voor deze extra auto. Die dient u op de centrale parkeergelegenheid van de camping te parkeren.

Is barbecueën toegestaan op de camping?

Op veel campings is dit toegestaan. Vaak bepalen lokale overheden dat open vuur (dus ook barbecues op kolen of briketten) niet is toegestaan i.v.m. brandgevaar in de omgeving. Meestal is een elektrische of gasbarbecue wel toegestaan. U kunt het nakijken op onze site of telefonisch navragen bij onze medewerkers.

Is er WiFi op de camping?

Altijd online met uw smartphone, tablet of laptop. Dat wilt u ook op de camping. Dat kan, want steeds meer campings hebben wifi-hotspots. U herkent deze campings aan het wifi-pictogram. Houd er rekening mee dat deze service niet altijd gratis is en dat de kwaliteit van wifi op vakantiebestemmingen soms minder goed is dan u thuis gewend bent. Dit varieert per camping. Er zijn campings met alleen wifi-ontvangst op centrale plaatsen op de camping. Soms kunt u maar met één toestel tegelijkertijd inloggen.

Is er op elke camping Nederlandstalige animatie aanwezig?

Nee, er is niet op elke camping Nederlandstalige animatie.

Vacansoleil biedt op een geselecteerd aantal campings een eigen professioneel animatieprogramma voor diverse leeftijdsgroepen aan, waarbij hoofdzakelijk Nederlands wordt gesproken. Het gaat om de volgende animatieprogramma’s: Camping Kids voor kinderen van 4 tot 12 jaar, CampingForYou! voor tieners en Camping Family voor het hele gezin. Campings met zo'n programma zijn herkenbaar aan de speciale pictogrammen.

Bijna alle andere campings bieden een eigen animatieprogramma aan. Deze animatie vindt plaats in de landstaal, maar vaak ook in andere talen. Informatie hierover kunt u terugvinden bij de beschrijving van de camping, onder het kopje ‘Zwembad & activiteiten’.

De openingstijden van de animatieprogramma’s verschillen per camping. Voor deelname aan sommige activiteiten kunnen kosten in rekening gebracht worden.

Moet ik schoonmaakkosten betalen?

Meestal worden er geen kosten voor de eindschoonmaak in rekening gebracht indien de volgende gasten de accommodatie zonder verdere tussenkomst van het lokale beheer kunnen betrekken. Met andere woorden als de accommodatie proper en opgeruimd achter wordt gelaten. Indien er wel een verplichte eindschoonmaak van toepassing is ziet u dat in het accommodatieoverzicht van de camping van uw keuze, alsook op uw factuur en uw reisdocumenten.

De eindcontrole wordt in uw aanwezigheid uitgevoerd door het lokale beheer op de aangegeven tijden. Wanneer u vroeger wenst te vertrekken zal de eindcontrole na uw vertrek plaatsvinden. In dat geval dient u zelf een afspraak te maken met het lokale beheer over de terugbetaling van de waarborg. Soms wordt door de camping namelijk standaard de waarborg ingehouden wanneer u buiten de aangegeven tijdstippen vertrekt.

Op een aantal van onze campings is het mogelijk de eindschoonmaak door het lokale beheer ter plaatse te laten doen. Tegen betaling wordt de accommodatie bij vertrek voor u schoongemaakt.  Indien de eindschoonmaak bij boeking direct bijgeboekt kan worden, kunt u dit tijdens het boeken op de website zien, onder het kopje ‘Extra’s’. De kosten verschillen per accommodatie en per camping.

Moet ik onze identiteitskaarten/paspoorten achterlaten bij de campingreceptie?

Bij het inchecken op de camping wordt vaak gevraagd naar uw identiteitskaart of paspoort, voornamelijk in Kroatië. Wij raden u aan nooit uw identiteitskaart of paspoort af te geven. Dit om identiteitsfraude te voorkomen. Maak van te voren een kopie en schrijf daarop, dat het een kopie is, voor wie het bestemd is en de datum. Streep in ieder geval uw Rijksregisternummer door.