Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en jouw vakantie

Laatst geüpdatet op: 3 juli

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij krijgen op dit moment veel vragen over de gevolgen voor reeds geboekte vakanties. We delen jullie zorgen en de gezondheid en veiligheid van onze klanten is voor ons prioritair dus daarom hebben we deze Vragen & Antwoorden voor jullie op een rijtje gezet. 

Op dit moment wordt iedereen die op vakantie zou gaan in de periode waarvoor negatief reisadvies is of waar de camping later opengaat wegens het coronavirus , door ons persoonlijk benaderd.

Ons team is druk bezig om iedereen te benaderen. Wij nemen uiterlijk 2 weken voor uw vertrekdatum contact op met u via telefoon of e-mail. Wij vragen u vriendelijk om ons niet zelf te bellen. Zo kunnen wij u en andere gasten sneller en beter helpen. 

Hartelijk dank voor uw begrip en onze excuses voor de ongemakken !

De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.  De laatste update is van 3 juli.

Waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

Op de website van De FOD Volksgezondheid vind je de meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19).

Geldt er een negatief reisadvies voor mijn vakantiebestemming?

Op de website van Het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je alle actuele reisadviezen per land. Let wel: negatief reisadvies is alleen van toepassing op het moment van reizen.

Wat als mijn vakantie wordt geannuleerd wegens negatief reisadvies of wanneer de camping of uw accommodatie later of niet opengaat wegens de gevolgen het corona-virus?

Mocht deze situatie op uw vakantie van toepassing zijn, dan neemt onze klantenservice contact met u op via telefoon of e-mail.

Als uw vakantie niet door kan gaan ontvangt u een voucher ter waarde van de door u betaalde reissom. Hiermee kunt u op een later tijdstip een nieuwe vakantie boeken.

Op dit moment benaderen we iedereen die binnenkort op vakantie zou gaan. Wij nemen uiterlijk 2 weken voor uw eigenlijke vertrek contact op met u via telefoon of e-mail. Wij vragen u vriendelijk om ons niet zelf te bellen. Zo kunnen wij u en andere gasten sneller en beter helpen.

Bij een negatief reisadvies uitgesproken door Buitenlandse Zaken voor een bepaald land/regio in het bijzonder of bij een algemeen negatief reisadvies voor alle Belgen naar het buitenland, zullen wij u zelf contacteren.

Opgelet : controleer op de website van Buitenlandse zaken of er een periode is vermeld. Indien het om een algemeen negatief reisadvies voor alle Belgen gaat is dit doorgaans geldig samen met de overige maatregelen die de Belgische overheid oplegt voor de bestrijding van het Corona-virus. Deze datum kan wijzigen in functie van de besluiten van de Belgische overheid of de overheden van overige bestemmingslanden. Enkel indien uw reis in die periode is gepland zullen wij overgaan tot annulering van de reis en u zelf contacteren. U heeft dan verschillende opties :

1/ u wijzigt uw vakantie naar een andere periode /  bestemming / camping  – eventuele meerprijs van de andere periode /  bestemming / camping  dient u bij te betalen. Let wel bij wijzingen dient de prijs van de nieuwe vakantie gelijk of hoger te zijn dan de oorspronkelijke vakantie. Is het bedrag lager dan ontvangt u een voucher (waardebon) ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen terugbetalingen doen.

2/ past voor u geen andere periode /  bestemming / camping / accommodatie  dan zullen wij de door u betaalde reissommen ter beschikking stellen met een “voucher”.

Kijk ook bij de vraag: Wat is een  voucher? 

Waarom is mijn boeking geannuleerd?

Dat kan verschillende oorzaken hebben die allemaal te maken hebben met de coronacrisis:

  • het is niet mogelijk om naar uw bestemming te reizen omdat er reisrestricties gelden;
  • door de maatregelen van de overheid is de camping gesloten of gaat pas later open;
  • de camping is open, maar uw accommodatie kan of kon wegens lokale wetgeving niet (of niet tijdig) gereed worden gemaakt/opgebouwd voor uw vakantie. Soms mogen we minder accommodaties aanbieden dan gebruikelijk. Sommige accommodatietypes (tenten) mogen niet overal opgebouwd worden. 
     

Wat als ik zelf mijn vakantie wil annuleren als er geen negatief reisadvies is en de reis gewoon kan doorgaan ?

Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. 

De hoogte van de annuleringskosten zijn afhankelijk van uw vertrekdatum en vindt u hier terug in onze algemene voorwaarden..

Annuleringskosten kunnen niet worden omgezet in een voucher. 

Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher (waardebon) ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen terugbetalingen doen. 

Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten én heeft u een geldige annuleringsreden volgens de voorwaarden van uw verzekering? Dan kunt u de annuleringskosten mogelijk terug claimen bij uw verzekeringsmaatschappij. Neem hiervoor contact op met uw verzekeringsmaatschappij.

Wat is een voucher ?

Deze voucher is een waardebon voor het bedrag dat u heeft betaald aan Vacansoleil (voorschot of totale reissom). De voucher is geldig voor 1 jaar na datum van uitgifte (annuleringsdatum van de oorspronkelijke reis) en kan worden gebruikt als betaling van een nieuwe Vacansoleil vakantie of een gedeelte daarvan in het geval de nieuwe reis duurder zou zijn. 

U dient deze vakantie te boeken en met de waardebon te betalen binnen het jaar na uitgiftedatum. De vertrekdatum kan in dit geval later zijn dan de geldigheidsdatum van de voucher.

Lukt het niet om binnen 12 maanden een nieuwe vakantie te boeken met uw corona-voucher? Dan heeft u het recht om het bedrag alsnog terug te vragen aan Vacansoleil. Vacansoleil heeft dan op zijn beurt 6 maanden de tijd om de waarde van voucher aan u terug te betalen.

Ik wil geen voucher, maar terugbetaling van mijn betaalde reissom. Kan dat ook?

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. Helaas is dit nu niet mogelijk. De omstandigheden zijn zo uitzonderlijk, dat wij voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen.  Lukt het niet om binnen 12 maanden een nieuwe vakantie te boeken met uw voucher? Dan heeft u het recht om het bedrag alsnog terug te vragen aan Vacansoleil. Vacansoleil heeft dan op zijn beurt 6 maanden de tijd om de waarde van voucher aan u terug te betalen. Zo bent u vooralsnog zeker van uw geld.

Wanneer krijg ik mijn geld terug als ik nu mijn vakantie zelf annuleer?

Wanneer u zelf  uw vakantie besluit te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is afgegeven voor uw geboekte bestemming of reisperiode, dan gelden de algemene voorwaarden. Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. 

Annuleringskosten kunnen niet worden omgezet in een voucher. 

Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Deze voucher is geldig tot een jaar na uitgifte datum. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen terugbetalingen verlenen.

Ik heb zelf mijn vakantie geannuleerd toen er geen negatief reisadvies was. Krijg ik alsnog een voucher als er later een negatief reisadvies voor mijn bestemming komt?

Nee, u heeft uw reservering geannuleerd conform de op dat moment geldende algemene voorwaarden. Deze zijn zoals ten tijde van annulering aangegeven onherroepelijk. De voucher wordt alleen uitgegeven zodra wij klanten benaderen van wie de vakantie niet door kan gaan.

Ik heb een voucher ontvangen , maar wil nu toch naar de camping. Kan dat nog?

Zodra u een voucher heeft ontvangen , is de reservering definitief geannuleerd. Wel kunt u zodra u de voucher heeft ontvangen een nieuwe reservering maken (indien beschikbaar) en (deels) betalen met uw voucher. 

Hoe kan ik mijn voucher verzilveren?

Dat kan eenvoudig op deze website. Als u op https://www.vacansoleil.be/nl/ een nieuwe vakantie boekt, kunt u bij het afronden van de boeking uw vouchercode invullen. Het bedrag wordt dan direct verrekend. U kunt uw voucher alleen gebruiken voor nieuwe boekingen, dus niet voor reeds bestaande boekingen.

Ik vertrek binnenkort op vakantie. Kan ik mijn slotbetaling uitstellen?

Volgens onze normale voorwaarden dient de tweede betalingstermijn 8 weken voor de aankomstdatum te worden voldaan. Reserveert u binnen de 8 weken voor afreis dan dient de volledig reissom bij reservering te worden voldaan.

Kan ik veilig van mijn vakantie genieten op de camping?

Op al onze campings gelden veiligheidsprotocollen die zijn opgesteld door de autoriteiten van het desbetreffende vakantieland. Deze maatregelen zijn ongeveer gelijk aan de situatie zoals we die in België kennen.

  • Veilige werkwijze personeel: de medewerkers werken volgens strikte lokale veiligheidsrichtlijnen. Ze zijn uitgebreid geïnstrueerd over de geldende protocollen, gebruiken beschermende en desinfecterende materialen en staan klaar om u verder te helpen met al uw vragen.
  • Veilige afstand: veel campings openen minder accommodaties en ontvangen dus minder gasten om een veilige afstand op de camping te kunnen waarborgen. 
  • Schoonmaak en hygiëne: campings werken met een aangepast schoonmaakprotocol dat voldoet aan de coronarichtlijnen. Zo kunt u veilig van alle voorzieningen gebruikmaken. Ook uw accommodatie wordt voor u arriveert grondig gereinigd. 
  • Eigen sanitair in uw accommodatie: alle Vacansoleil-stacaravans en bepaalde typen safaritenten beschikken over een toilet en badkamer. 
  • Veilig reizen in uw eigen auto: in uw eigen auto reist u veiliger naar uw vakantiebestemming dan met het vliegtuig of het openbaar vervoer.
     

Zijn de voorzieningen op de camping gewoon geopend?

Dit verschilt per camping en per land. Om volledig op de hoogte te zijn raden we u aan om te kijken op de officiële website van de camping. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen deze zomer open, maar het zal een beetje anders zijn dan u gewend bent.

  • Zwembaden & glijbanen: waterpret hoort bij vakantie. U kunt gewoon lekker spetteren en van een waterglijbaan sjezen. Wel gelden er veiligheidsprotocollen waaraan iedereen zich dient te houden.
  • Voor uw kinderen: de speeltuin is open en het animatieteam organiseert toffe activiteiten. Dat blijft zo, maar veiligheid gaat voor alles. 
  • Sport & activiteiten: dat gaat gewoon door op basis van lokale regels. Zo kunnen activiteiten bijvoorbeeld in kleinere groepen uitgevoerd worden.  
  • Eten & drinken: gezellig samen een hapje eten, een drankje op het terras, het hoort er allemaal bij. Horecavoorzieningen zijn open op basis van lokale wetgeving.

Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. De opening hiervan is afhankelijk van de lokale wetgeving en dit kan in de loop van het seizoen veranderen. 

Ik vertrek binnenkort op vakantie. Zijn er maatregelen of regels waar ik rekening mee moet houden?

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus worden in veel landen voorzichtig afgebouwd. In sommige landen en/of regio’s zijn of gaan campings weer open. Het kan zo zijn dat bepaalde voorzieningen nog niet open / deels gesloten zijn. Ook kunnen er afwijkende openingstijden gelden voor bepaalde voorzieningen. Op de camping dient u rekening te houden met de lokale veiligheidsvoorschriften. Omdat deze informatie per bestemming en/of per camping verschilt en bovendien regelmatig verandert, raden wij u te allen tijde aan om voor uw vertrek de officiële website van de camping te raadplegen. 

In elk land of regio gelden specifieke veiligheidsregels. Veel maatregelen lijken op elkaar, maar vaak zijn ze net even anders. Deze maatregelen zijn ongeveer gelijk aan de situatie zoals we die in België kennen. Daarom raden wij u aan om u goed op de hoogte te stellen van de lokale regels. Op de website van het ministerie van buitenlandse zaken kunt u de coronamaatregelen per land bekijken. U vindt deze reisadviezen per land hier :

https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland

Hoe kan ik Vacansoleil contacteren ?

Onze normale openingsuren zijn omwille van de drukte door de Corona crisis aangepast.

Het is momenteel drukker dan normaal, de wachttijden aan de telefoon of de antwoorden per email lopen vertragingen op. Onze excuses daarvoor.

Uiteraard houden wij rekening met de datum waarop u uw email verstuurde voor de  eventuele annulerings- en/of wijzigings - datum.

Meer informatie i.v.m contact met Vacansoleil en de openingsuren van ons kantoor in België , vindt u hier : https://www.vacansoleil.be/nl/over-vacansoleil/contact/ 

Moet ik vanwege corona extra zaken inpakken als ik op vakantie ga?

Neem zeker voldoende mondkapjes, papieren doekjes en desinfecterende handzeep mee. Daarnaast raden wij u, voor alle zekerheid, aan om uw eigen beddengoed (dekbedden of slaapzakken en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedhoezen, kussenslopen) mee te nemen. Sommige campings mogen dit niet aanbieden vanwege lokale veiligheidsvoorschriften. 

Waarom is het raadzaam om zelf dekbedden en kussens mee te nemen?

Sommige campings bieden tijdelijk geen beddengoed (dekbedden of slaapzakken en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedhoezen, kussenslopen) aan. Dit is het gevolg van lokale coronaveiligheidsvoorschriften. Tip: met een vacuüm reisopbergzak kunt u uw beddengoed eenvoudig en compact inpakken en bespaart u veel bagageruimte.