- U bent hier
- Over Vacansoleil
- Belangrijke informatie
- Klachtenprocedure

Belangrijke informatie
Klachtenregeling Geschillencommissie Reizen
- Voor de afreis:
Indien de reiziger een klacht heeft vóór de afreis moet hij deze zo snel mogelijk per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs indienen bij de enkelvoudige reisdienstverlener en/ of reisprofessioneel . - Tijdens de reis:
Klachten tijdens de uitvoering van het contract moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet hij zich - in deze volgorde - wenden tot een vertegenwoordiger van de enkelvoudige reisdienstverlener en/of reisprofessioneel, of de verstrekker van de betrokken dienst of rechtstreeks tot de reisdienstverlener en/of reisprofessioneel. - Na de reis:
Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de reisovereenkomst bij de reisdienstverlener en/of er aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen.
Verzoeningsprocedure
- Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
- Mislukt deze poging tot minnelijke regeling binnen een termijn van 1 tot 3 maanden, dan kan elk van de betrokken partijen aan het secretariaat van de Cel Verzoening van de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
- Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een informatiebrochure, een verzoeningsreglement en een "overeenkomst tot verzoening" bezorgen. Zodra de betrokken partijen deze overeenkomst (gezamenlijk of afzonderlijk) hebben ingevuld en ondertekend, en zodra elke partij een bedrag van 50 euro heeft betaald, zal de verzoeningsprocedure opgestart worden.
- Overeenkomstig de in het reglement beschreven eenvoudige procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.
- Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden. Secretariaat van de “Cel verzoening”: telefoon: 02 277 61 80
fax: 02 277 91 00
e-mail: [email protected]
Consumentenombudsdienst
Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de Federale overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Deze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. U kan de Consumentenombudsdienst bereiken via deze link:
http://www.consumentenombudsdienst.be//nl
Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan u bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via deze link:
http://ec.europa.eu/odr
Safeshops.be
Vacansoleil is lid van Safeshops.be. Safeshops.be is een vzw en heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Achter het kwaliteitslabel
SafeShops.be schuilt een onafhankelijk certificatie traject. Een webshop wordt hierbij van A to Z gecontroleerd of zij de wetgeving (o.a.op vlak van privacy, terugnameplicht, garanties,…) volgen. Maar wordt daarnaast ook gevraagd de ‘marketing’ gedragscode van bdma en de Wetgeving op Privacy (GDPR) te volgen. Deze code staat voor een respectvol communicatie & marketinggedrag. Vacansoleil.be is gecertifeerd door Safeshops. be met label #SLA20299.
In geval van betwisting kunt u als consument ook terecht bij Safeshops.be, die kan optreden als bemiddelaar. Contactgegevens Safeshops.be: Kapelsesteenweg 195/1, 2180 Ekeren, email: [email protected]Het klachtenformulier vindt u terug via deze link: https://www.safeshops.be/nl/consumers-complaints/